MÉDIA A OHLASY
14. 4. 2023
Pan Češpiva se osvobodil - rozhlasová hra
DS Náplavka v rozhlasovém dokumentu Jana Burdy pro Český Rozhlas:
https://plus.rozhlas.cz/epizoda-3-humor-za-protektoratu-1942-8971257
26. 01. 2022
Článek o představení Krásné obrázky z Hrozného života na serveru Divadelnik.cz:
https://divadelnik.cz/ds-naplavka-pripomina-osudy-bedricha-hrozneho/
23. 10. 2021
Historie Plus - ČRO Plus
Pořad natočený na premiéře naší televizní minisérie Krásné obrázky z Hrozného života. Redaktorka Havlíková mluvila s Hugo Charvátem, Janem Burdou a prof. Petrem Charvátem.
https://plus.rozhlas.cz/bedrich-hrozny-do-vedy-se-zapsal-senzacnim-objevenim-chetitstiny-jeho-posledni-8602864
14. 10. 2021
Krásné obrázky z Hrozného života na artové stanici Českého rozhlasu. Jan Burda v pořadu Mozaika stanice Vltava mluví o televizním i divadelním vyprávění života Bedřicha Hrozného. Rozhovor vedou moderátoři Naděžda Hávová a František Šedivý (14. 10. 2021).
Online chat s Danielou Smutnou na Tyden.cz:
https://www.tyden.cz/chat-s-osobnosti/co-zavedlo-operni-pevkyni-ke-grotesknimu-divadlu-a-cim-ji-tento-zanr-okouzlil-odpovidala-daniela-raichova-smutna_1264/
Rozhovor s principálem Janem Burdou pro Snews:
https://snews.cz/2018/03/11/rozhovor-s-principalem-a-hercem-souboru-naplavka-janem-burdou/
Náplavka na Radiu Patriot:
https://hearthis.at/radio-patriot-ue/rozhovor-ds-nplavka-lys-nad-labem-15112018/
Rozhovor s Janem Burdou v Nymburském deníku:
https://nymbursky.denik.cz/zpravy_region/listky-na-naplavku-litujeme-vyprodano-20141211.html
V Říčanech 11. prosince 2019
Vážení divadelní přátelé.
Dovoluji si Vás takto nazvat, protože se mi zdá, že jsme na jedné
vlně. Když jsem se šel podívat na Vaše představení „Grotesque - To jsme
my“ očekával jsem, podle doporučení mých známých, solidní amatérské
představení. Za svůj divadelní život jsem jich viděl na přehlídkách a
při různých jiných příležitostech snad stovky, některá povedená, více
však těch méně povedených. Vy jste ovšem zjevení nebývalé!
Už jen ten nápad sestavit několik příběhů do jednoho představení ve
tvaru grotesky! Dnes, kdy se snaží některá divadla „oslnit“ neotřelými
postupy, které ve většině případů jsou jen přehráváním, pitvořením a
vůbec snahou ohromit diváka za každou cenu, Vy vytvoříte představení na
klasickém základu s maximální disciplinovaností projevu. A přitom z toho
všeho čiší upřímná radost z tvorby, bytí na jevišti. Celé představení
má švih i duši, příběh a jeho vyústění, zkrátka vše, co diváka musí
zaujmout, čím se baví po celou dobu. Vše završuje jednoduchá scéna a
kostýmy s naprosto jasným jednotným výtvarným stylem. Klobouk dolů – vím
o čem mluvím, neboť jsem sám již drahnou dobu režisérem našeho souboru.
A navíc máte na scéně živou kapelu, která se velmi cudně zapojuje sem tam do dění na jevišti! To je sen!
Mluvili jsme spolu po představení a já Vám poděkoval za krásný
zážitek. Musím však doplnit, že ta Vaše radost z hraní co do mě vlezla
při představení ve mně přetrvává dodnes. Shodli jsme se na tom, že není
„amatérské“ a „profesionální“ divadlo, ale že je jen divadlo dobré – a
ta ostatní. Jsem šťastný, že jsem u Vás našel divadlo dobré.
A tak na závěr – jezděte kde můžete a učiňte svět krásnější co nejvíce divákům. Bude to radost nejen jejich, ale i Vaše.
A dík všem členům Vašeho divadla.
Váš
Jiří Škoda
režisér souboru
Svatopluk Benešov
Již samotný fakt, že v malém městě existuje kvalitní divadelní soubor, je neobvyklý. Současná regionální kultura jako celek, je ve značném úpadku, jistě by to stálo za podrobnější analýzu. Jistou příčinou, domnívám se že značnou, je typické maloměstské prostředí a jeho vnímání „velké kultury“, které se stává pouhou karikaturou té velkoměstské. Uplatnit se tak může jen ten, ať již v jakémkoliv oboru, kdo splňuje spíše požadavky neškodné zábavy. A do takového prostředí přijde Náplavka s texty Charmse a Piera Henri Camiho, s vynikající režií, mimořádnými hereckými výkony, živou hudbou a velice originálním výtvarným řešením. Očekává se neúspěch, propadák. Jenomže realita je nevypočitatelná, takže naposledy vyprodáno. Proč?
Hlavně proto, že se diváci malého města nesmí podceňovat. Předvádět černý humor, grotesknost, ironii, klamy a sebeklamy, není pro diváky malého města jen útokem na pojetí tak zvaného laskavého humoru, jenž se od dob totalitní normalizace usídlil trvale v české kotlině, ale je přijímán s porozuměním a docela úlevným a osvobozujícím smíchem. Oba klasiky literární grotesky předvádí Náplavka jako vybroušené divadlo, i když vychází z povídek, které soubor musí teprve inscenovat a to není snadné. Dát krátkému literárnímu útvaru prostor, zvuk a dramatický děj, není tak jednoduché, jak by se zdálo. Adaptace Náplavky můžeme považovat za zdařilé a konstatovat, že herci dokázali z předlohy získat pro sebe a pro diváky maximum. Pochvalu si zaslouží i přítomnost grotesky, na které soubor nešetří a připomeneme si ocenění Chaplina, jenž Camiho považoval za největšího humoristu všech dob. Grotesknost vystupujících osob umocňuje i živá hudba, která jako kdyby vycházela z pojetí velkého dadaisty a resenkruciána Satieho. Představení je stejně tak ucelené jako plné překvapení. Prostě jít na představení Náplavky představuje nevšední zážitek.
Václav Vokolek
spisovatel